Jaki był rok 2016 w e-commerce? Co przyniesie rok 2017?

  • 12 stycznia 2017
  • blog

Co się zmieniło w braży e-commerce w 2016 roku? Jak przygotować się na wyzwania 2017? Najważenisze zmiany, nowe trendy, wydarzenia i kampanie podsumowuje Krzysztof Murzyn, Omnichannel Strategy Lead w Grupie Unity w wypowiedzi dla Nowego Marketingu.


Najważniejszy sukces 2016

W e-commerce największy sukces to bezsprzecznie sprzedaż Allegro i Ceneo przez Naspers. Takiej wartości transakcji polski Internet jeszcze nie widział. Od samego początku wydarzenie wzbudzało duże emocje, a według ówczesnych spekulacji w kolejce po zakup mogli ustawiać się nawet tacy giganci, jak Amazon czy Alibaba. Ostatecznie wartość transakcji wyniosła 3,25 miliarda dolarów, a jednym z kryteriów wyceny był okrągły 1000 złotych za jednego polskiego klienta. Wow!

Największa porażka 2016

Sporo zamieszania wywołały plany zmian w systemie podatków, rozliczeń i kontroli sprzedaży stacjonarnej, niestety nie bez konsekwencji dla e-sprzedaży. Suweren komplikuje prawo i powoduje, że przedsiębiorcy boją się inwestować, bo sytuacja jest na tyle niestabilna, że ciężko przewidzieć co będzie dalej. Dawno chyba nie mieliśmy tak kiepskiego klimatu inwestycyjnego.

Najważniejsza zmiana w 2016

Najważniejsza zmiana to moim zdaniem rozwój płatności mobilnych oraz fenomen BLIK-a. Smartfony z narzędzia stają się partnerem codziennych transakcji. Nikt już nie stara się tego podważyć. Rok 2016 w e-commerce - Grupa Unity

Najważniejsze wydarzenie w 2016

Kongres Dyrektorów E-commerce – Beyond channels, w drodze ku efektywności sprzedaży. Tegoroczna edycja wydarzenia poświęcona cyfrowej transformacji przedsiębiorstw oraz kompleksowej strategii omnichannel commerce, przyciągnęła ponad 120 uczestników i aż 30 znamienitych prelegentów z całej Europy. Niewiele jest branżowych wydarzeń, których organizatorzy tak bardzo dbają o merytorykę i komfort gości! Kongres ma już trzy lata, z każdą edycją poziom wydarzenia jest wyższy, a w agendzie coraz więcej światowej sławy ekspertów.

Najciekawsze trendy w 2016

Kolejny rok mobile? Tak i tym razem to nie tylko pusty frazes. W tym roku zarówno największe sieci sprzedaży, jak i mniejsi gracze podeszli do tego tematu znacznie bardziej świadomie i z większą rozwagą. RWD, użyteczność, komunikacja, sporo w tym roku w tych tematach zostało zrobione. Znacznie więcej polskie sieci inwestowały też w mobilną reklamę, co jest odzwierciedleniem światowego trendu.

Ale rok 2016 to też zdecydowanie rok mediów społecznościowych. Facebook stał się jeszcze bardziej przyjazny sprzedaży, daje możliwość założenia sklepu w ramach portalu, tagowania produktów na udostępnionych zdjęciach oraz wykorzystania zupełnie nowych form reklam i ich targetowania, również na Instagramie. Sklepy coraz chętniej wykorzystują w komunikacji z klientami video, ostatnio najnowszą konkurencję Snapchata w postaci Instagram Stories.

Dużo się dzieje też w zakresie marketing automation. Look alike i programmatic buying to już nie tylko próby wykorzystania big data, ale właściwie must have.

Najtrudniejsze wyzwania w 2016

Myślę, że najtrudniejsze wyzwania minionego roku to z jednej strony te związane ze zmianami w prawie, na które rynek właściwie nie miał wpływu, z drugiej te od sytuacji rynkowej bardzo zależne, w tym wzrost transakcji w mobile, wywindowanie oczekiwań klientów, oraz galopująca wręcz konkurencja, związana między innymi z rosnącą popularnością zakupów na platformach typu Amazon czy Zalando.

Najciekawsza kampania/akcja 2016

Tym razem przewrotnie wybieram kampanię branży jedynie pośrednio, choć nieodłącznie związanej z e-commerce. Typuję bank ING i kampanię „Moje, zmienia wszystko”. Prostota i niby oczywista oczywistość. Trafia jednak w samo sedno, niezależnie od tego czy chodzi o codzienne życie, czy o ekstrawaganckie decyzje, takie jak kupno łódki, hodowlę pszczół, wyprawę do Katmandu czy niebotycznych rozmiarów mural. ING robi to dobrze.

Ocena obecnej kondycji branży

3+ z tendencją na 4, wciąż mamy wiele do zrobienia, szczególnie w zakresie współpracy pomiędzy kanałami sprzedaży oraz spójności w ramach organizacji. Analizując rynek często zauważam znaczące bariery budowane przez lata w ramach struktur organizacyjnych. Osobna decyzyjność, osobne budżety, osobne bazy danych o klientach w poszczególnych działach to przeszkody, które nie pozwalają organizacjom zwinnie dostosowywać się do wymogów dzisiejszego rynku, a przede wszystkim dzisiejszych, bardzo wymagających klientów. Detaliści potrzebują więc świeżego, spojrzenia i często ingerencji w modele biznesowe, szczególnie w kontekście integracji działania poszczególnych działów, będących odzwierciedleniem kanałów sprzedaży, spójnego podejścia do zarządzania oraz porządków w administracji danymi klientów i produktów.

Jakie zmiany czekają nas w 2017

Niestabilność polityki, gospodarki i częste zapowiedzi zmian w prawie, również podatkowym nie są dobrą wróżbą dla przedsiębiorców na przyszły rok i zapewne przyniosą spore wahania, również w świecie e-commerce.

A z pozytywów? Coraz intensywniejsze i bardziej trafne wykorzystanie personalizacji we wszystkich kanałach sprzedaży i komunikacji oraz inwestycje w sztuczną inteligencję, która już teraz powoli zadomawia się w systemach wspomagających e-commerce.

Jakie wyzwania czekają nas w 2017

Największe wyzwanie i jednocześnie coś, czego już nie można pominąć w planowaniu działań w e-commerce na przyszły rok to przemyślana strategia i wybór narzędzi do zarządzania wiedzą o produktach we wszystkich kanałach. Niestety wysłużone, wieloletnie już systemy ERP posiadane przez sieci, często nie są w stanie podołać współczesnym wymaganiom nowoczesnych platform sprzedażowych omnichannel friendly. Aby realizować podstawowe usługi, których oczekują wielokanałowi klienci, takie jak click and collect czy obsługa zwrotów i wymian towaru zakupionego przez Internet, w sklepach stacjonarnych potrzebny jest solidny product information management poparty odpowiednimi systemami IT.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017

E-commerce rośnie z zawrotna prędkością, a konkurencja na rynku, szczególnie fashion powoduje znaczny drenaż cen. 2017 będzie więc rokiem jeszcze bardziej intensywnej mobilizacji sił i inwestycji w automatyzację procesów oraz marketing.

Kolejni gracze, do tej pory niewykorzystujący potencjału Internetu zaczną otwierać się na ten rynek. Mam tu na myśli szczególnie branżę meblową, nie tylko DIY.

W branży interaktywnej działa od 2003 roku. Zwolennik szerokiego spojrzenia na organizację, jej odbiorców i metody automatyzacji procesów biznesowych. Ekspert w zakresie internetowych systemów wymiany informacji i komunikacji e-marketingowej. Doradza kluczowym Klientom Grupy Unity w zakresie tworzenia kompleksowych strategii w sieci.

Napisz do nas

Potrzebujesz więcej informacji lub jesteś zainteresowany współpracą z nami? Chętnie odpowiemy na każde pytanie. Zapraszamy do kontaktu!
Pola oznaczone * są wymagane.

Więcej na naszym blogu...

Zobacz wszystkie posty