unity wiedza

Czas czytania: 5 minut

II Kongres Dyrektorów E-commerce – przyszłość branży, branża przyszłości

Za nami II odsłona najbardziej oczekiwanej konferencji tej wiosny – Kongresu Dyrektorów E-commerce, organizowanego przez Grupę Unity. Podczas dwóch merytorycznych dni, kilkunastu godzin prelekcji oraz dyskusji rozmawiano o najgorętszych trendach w e-commerce, najskuteczniejszych narzędziach wsparcia handlu internetowego oraz o możliwościach, jakie dają nowe technologie. 


Przez gości wydarzenie zostanie zapamiętane również jako doskonała okazja do owocnego networkingu oraz wymiany doświadczeń i wiedzy. „Przyjechałem tu po to, żeby się nauczyć paru rzeczy, podpatrzeć rozwiązania innych firm, niekoniecznie konkurencji (…). Poszczególne elementy tych rozwiązań można wdrożyć w naszej firmie i to jest właśnie warte wyłapania”, deklaruje Jerzy Wróblewski European Operations and ISIT Manager w firmie Nestle Waters Direct Europe.
Podsumowując II Kongres Dyrektorów E-commerce i formułując wnioski z dyskusji warto wskazać klika najistotniejszych pojęć, które mają kluczowe znaczenie w odpowiedzi na pytanie o kierunki rozwoju branży. 

Omnichannel – niedościgniony ideał 

Idei omnichannel w Polsce nie udało się w pełni zrealizować jeszcze żadnemu biznesowi opartemu o e-commerce. Sama definicja tego zjawiska wciąż może być postrzegana w różny sposób. Łukasz Siemiński, E-commerce Manager w Leroy Merlin widzi natomiast omnichannel jako spójność, dzięki której doświadczenia klienta są jednakowe w każdym z kanałów. Na pewno nie należy utożsamiać omnikanałowości z multikanałowością. Ta ostatnia, co prawda również zakłada istnienie wielu kanałów, nie definiuje jednak współpracy między nimi, a raczej działalność konkurencyjną. Wdrażając ideę omnichannel warto pamiętać o zachowaniu równowagi. „Agresywne strategie łamania „status quo” potrafią szybko zniszczyć relacje i zaufanie między partnerami biznesowymi budowane często przez pokolenia. Warto więc szukać strategii WIN-WIN na angażowanie kanałów elektronicznych do wspierania tradycyjnych kanałów dystrybucji, z poszanowaniem dla istniejących w nim ról” twierdzi Piotr Wrzalik, Wiceprezes Zarządu Grupy Unity. 

Logistyka – podstawa sukcesu, ważna jest jednak rozwaga 

Logistyka dziś to (poza znaną wszystkim regułą 7R) również optymalizacja i sprawne zarządzanie wszystkimi procesami, podkreśla Mariusz Wesołowski, E-commerce Customer Manager w Grupie Raben. Od logistyki zależy spełnienie obietnicy danej klientowi i powodzenie naszego projektu. Chcąc więc np. skrócić łańcuch dostaw należy zapewnić rozwiązanie, dzięki któremu na zmianie nie ucierpi klient oraz relacje z partnerami. 

Internacjonalizacja – wyzwanie warte odpowiedniego przygotowania

Według Janine Nöthlichs, Global Content Marketing & PR Manager w Salesupply, jednego z zagranicznych gości Kongresu, aby zbudować zaufanie wśród potencjalnych klientów za granicą nie wystarczy przetłumaczenie strony internetowej. Warto wcześniej poszukać partnerów w logistyce, zapewnić obsługę klienta w języku nowego dla nas rynku, umieścić na stronie rozpoznawalne znaki handlowe, a przede wszystkim zaplanować odpowiednio sprofilowany marketing. Wagę znajomości lokalnego rynku podkreśla również Adam Jankowiak, E-commerce Manager w MM Brown Polska, firmy będącej właścicielem marki Chocolissimo. Według niego ważna jest przede wszystkim obserwacja kultury związanej z produktem, który proponujemy, np. w Belgii nie ma potrzeby tworzenia sklepu online z czekoladą ponieważ ludzie są przyzwyczajeni do kupowania czekolady w sklepach stacjonarnych. 

Elastyczność – niezastąpiona w zmiennych warunkach 

Sukces w e-commerce nie zależy od wielkości firmy. Małe firmy są znacznie bardziej elastyczne, co umożliwia im szybsze podejmowanie decyzji i wykorzystywanie okazji, które z różnych względów są dla dużych graczy niedostępne lub przez nich pomijane. Elastyczność jest ważna również w podejmowaniu decyzji dotyczących wykorzystania nowoczesnych rozwiązań technologicznych. Jorij Abraham, Director Research & Advise w Ecommerce Europe, zwraca uwagę na fakt, iż przynajmniej raz na trzy miesiące pojawia się jakaś zupełnie nowa technologia, nikt nie jest w stanie jednak przewidzieć, czy będzie się ona rozwijać i odniesie sukces. Największym wyzwaniem jest więc budowa jak najbardziej elastycznej architektury, która z powodzeniem będzie się dostosowywać do coraz nowszych technologicznych rozwiązań. 

Człowiek – wciąż najważniejszy, rozważnie obserwujmy jego zachowania 

Ważnym aspektem segmentacji klientów jest budowanie person, które będą wzorem odbiorców idealnie sprofilowanego contentu. Podstawową zasadą w tym procesie, jak podkreśla jeden z keynote speacker’ów Kongresu, Hisham Shila E-commerce coordinator w Brink Group, jest zbieranie tylko tych informacji, które pomogą w profilowaniu, a nie wszystkich możliwych do gromadzenia danych. Nie warto też ulegać stereotypom. Wydawać by się mogło, że klientami sklepów zabawkami są głównie kobiety. Z doświadczeń Justyny Torres, Dyrektora E-commerce i Członka Zarządu TOYS”R”US Poland wynika jednak, że właściwie połowa kupujących to mężczyźni. Obserwacja zachowań i preferencji klientów powinna odbywać się w sposób ciągły i dynamiczny, bo przecież często sprzedajemy nie tylko produkty, ale i marzenia… 

Kongres Dyrektorów E-commerce to już obowiązkowy punkt w kalendarzu imprez branżowych. Tegoroczna edycja nawiązała swoją tematyką do zmian jakie niesie za sobą postęp technologiczny. Dokąd więc zmierza branża e-commerce? Nadchodzi era omnikanałowości oraz click and collect, co oznacza, że klient będzie kupował w wielu kanałach jednocześnie i prawdopodobnie przestanie zauważać różnice między nimi. Jak twierdzi Grzegorz Wójcik z E-commerce Poland: „Kiedyś to Internet zmieniał rzeczywistość offline, dziś to offline zmienia Internet”. Kierując biznesem opartym na sprzedaży internetowej warto o tym pamiętać. 

Organizatorem II Kongresu Dyrektorów E-commerce jest Grupa Unity, Partnerami wydarzenia firmy – Raben, Go.pl, Przelewy24 oraz Freshmail. 

 

 

unity

unity

Skontaktuj się z profesjonalnym doradcą IT

Napisz do nas

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych na zasadach określonych w polityce prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies we wskazanych w niej celach, w tym do profilowania, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce lub opuszczenie serwisu. więcej

Akceptuj