unity wiedza

Czas czytania: 7 minut

Green Gorilla: Sukces transformacji mobilnej

O tym, że wprowadzenie biznesu do kanałów cyfrowych jest niezbędne, przekonało się już wielu przedsiębiorców. Jednak nie chodzi tu tylko o obecność danej firmy na odpowiedniej platformie sprzedażowej. Chodzi również o to, aby zaangażować klientów w interakcję z marką i w pełni wykorzystać ten potencjał.

Najlepszym przykładem jest tu nasza współpraca z Green Gorilla – firmą, która podjęła się aktualizacji swoich rozwiązań na chwilę przed ostatnim kryzysem. Wspólnie uruchomiliśmy zupełnie nową aplikację mobilną, która umożliwia klientom składanie zamówień online przy jednoczesnym zachowaniu wszystkich korzyści płynących z tradycyjnego kanału dystrybucji Green Gorilla, m.in. zbieranie punktów lojalnościowych. Aplikacja trafiła na rynek na początku pandemii COVID19, kiedy to właśnie kanały cyfrowe stały się kluczowe dla utrzymania ciągłości biznesu.

Przejście do mobile

Green Gorilla to jedna z najbardziej znanych sieci kawiarni w Szwajcarii. Działa w Genewie, Lozannie, a wkrótce także w Zurychu. Co prawda, firma posiadała już wcześniej aplikację mobilną, ale nie mieli dużego wpływu na sposób jej funkcjonowania. Nie była ona także zbyt powszechna ze względu na organiczną bazę klientów. Kiedy na horyzoncie pojawiła się pandemia COVID19 i związane z nią restrykcje, konieczna stała się także modyfikacja modeli biznesowych wielu przedsiębiorstw. Green Gorilla podjęło dobrą decyzję we właściwym czasie i przystąpili do rozwoju swoich kanałów internetowych, aby wesprzeć swój biznes tradycyjny – kawiarnie.

Liczył się przede wszystkim czas. To skłoniło Green Gorilla do partnerstwa z Unity Group. Nasza współpraca zaowocowała szybkim stworzeniem mobilnej aplikacji, która oprócz funkcji składania zamówień, posiada zintegrowany program lojalnościowy, uwzględniający transakcje online i offline, a więc wszystko to, czego potrzebuje tego typu biznes. Zwłaszcza w dzisiejszych trudnych czasach.

„Ze względu na obecną sytuację na świecie i poszanowanie zasady społecznego dystansu, nasze kawiarnie zostały zamknięte. Na szczęście udało nam się nawiązać współpracę z firmą Unity Group, która pomogła nam stworzyć unikalną i dedykowaną aplikację. W ten sposób nasi klienci wciąż mają możliwość korzystania z naszych produktów i odbierania ich w naszych punktach, a sam proces składania zamówienia odbywa się za pomocą aplikacji mobilnej. Już w samym procesie projektowania narzędzia zrodziło się wiele nowych pomysłów, które pozwoliły nam dostrzec dalsze możliwości rozwoju naszej działalności i zwiększenia przychodów”.  Johan Jakobsson – Partner w Green Gorilla.

W czasie kryzysu wiele firm stanęło przed ultimatum – “albo szybko przystosujemy się do nowych warunków, albo godzimy się na drastyczną utratę przychodów, a w wielu przypadkach nawet upadłość“. Tak właśnie było z Green Gorilla – mieli liczną sieć kawiarni i lojalną bazę klientów, ale brakowało im nowoczesnego kanału kontaktu i sprzedaży.

Rzucone wyzwanie

Każda firma jest wyjątkowa i tym samym każdy projekt jest inny. Kluczowe było poznanie konkretnych potrzeb Green Gorilla. Na ich podstawie założyliśmy cele jakie aplikacja miała osiągnąć:

  • przede wszystkim, umożliwienie użytkownikom składania zamówień online do odbioru osobistego;
  • obsługa szybkiej płatności online poprzez integrację aplikacji z kartą płatniczą;
  • obsługa programu lojalnościowego w celu zwiększenia liczby stałych klientów (zapewnienie powtarzalności zakupów w tym trudnym czasie było kluczowe);
  • jak największa użyteczność rozwiązania, tak, aby większość operacji mogło być wykonanych przez klienta zdalnie, co zredukowałoby do minimum czas oczekiwania w kolejce w lokalu;
  • opcja rezygnacji z jednorazowych sztućców w ramach konkretnego zamówienia, co umożliwi klientom dokonywanie przyjaznych dla środowiska wyborów, zgodnie z filozofią Green Gorilla.

Zaczynając od zera

Ze względu na pandemię i wynikającą z niej konieczność zmiany modeli biznesowych pracowaliśmy w zdwojonym tempie. Wstępna propozycja zarówno MVP jak i ‚Sprintu 0′ zostały przedstawione 9. marca. Dzięki wiedzy i doświadczeniu naszych ekspertów oraz zaufaniu jakim obdarzyło nas Green Gorilla, pracę rozpoczęliśmy już następnego dnia. W rezultacie, 3. czerwca 2020 aplikacja wystartowała w App Store i Google Play.

Najczęściej same wstępne sesje planistyczne trwają kilka tygodni, ale w tym przypadku nie mieliśmy tyle czasu. Ze względu na pilną potrzebę usprawnienia kanałów cyfrowych klienta, bazując na naszym bogatym doświadczeniu w tej materii, ‘Sprint 0’ udało się ukończyć w zaledwie 5 dni i tym samym osiągnąć najważniejsze cele:

  • wyjaśnić wizję, koncepcję i zakres funkcjonalny systemu;
  • przejrzeć i zdefiniować najlepsze opcje technologiczne;
  • zweryfikować oprogramowanie i wymagania API, szczególnie w zakresie płatności;
  • przygotować wstępny harmonogram prac projektowych;
  • ustalić priorytety (przy pomocy metody MoSCoW) i dostosować harmonogram projektu do specyficznych wymagań biznesowych Green Gorrila;
  • zdefiniować screen-flow i oczekiwania projektowe;
  • ustalić zakres MVP.

Większość z wyżej wymienionych zadań jest pracochłonna i niewdzięczna. Jednak w związku z tym, że projekt był realizowany przez interdyscyplinarny zespół doświadczonych ekspertów, cele biznesowe klienta zostały szybko zdefiniowane z zachowaniem najdrobniejszych szczegółów. Bez tych kompetencji, produkt nie byłby dostępny dla klientów w tak rekordowo krótkim czasie.

Czas na wybór technologii

Oczywiście, ‚Sprint 0’ to również proces decyzyjny i jest to obszar, który często nadwyręża ramy czasowe projektu. 23 letnie doświadczenie w transformacji handlu oraz znajomość nowoczesnych technologii mobilnych pozwoliły nam szybko i odpowiedzialnie podjąć tu kluczowe decyzje.

Przykłady:

  • Szybko zdecydowaliśmy się na React Native, aby opracować 2 aplikacje typu natywnego. Znamy tę platformę bardzo dobrze i wiemy, że pozwoli nam to na stworzenie interfejsów niemalże nieodróżnialnych od aplikacji natywnych, a dodatkowo obsłużą powiadomienia na obu platformach mobilnych. Są bardzo bezpieczne, stabilne i łatwe w obsłudze, a więc idealnie pasują do średnich i dużych projektów mobilnych, takich jak ten.
  • W kwestii dodatkowych języków programowania, nie mieliśmy żadnych restrykcji i postawiliśmy na dobrą i sprawdzoną Javę.
  • Co do hostingu, jako że jesteśmy długoletnim partnerem AWS, od razu mogliśmy maksymalnie wykorzystać potencjał chmury obliczeniowej, tak aby uniknąć jakichkolwiek trudności z wydajnością aplikacji.
  • W Unity Group wdrażamy przede wszystkim rozwiązania, które realnie wpływają na biznes, a technologia jest w tym procesie bardzo ważnym czynnikiem, który dobieramy z myślą o tej pragmatycznej i nastawionej na efekt końcowy filozofii.

Rezultat

Nowa aplikacja zaspokaja wszystkie niezbędne potrzeby zarówno klientów jak i pracowników Green Gorilla – zawiera szereg przydatnych funkcji, jest przyjazna dla użytkownika, obsługuje wiele lokalizacji i przede wszystkim zapewnia nowy kanał dystrybucji.

Oto najważniejsze cechy aplikacji, które zachęcają do składania zamówień właśnie tym kanałem:

  • funkcja ‚Click & Collect’ – klienci mogą na odległość zakupić produkty kawiarniane, a całe zamówienie będzie gotowe do osobistego odbioru w wybranym lokalu i o umówionej godzinie;
  • menu m-Commerce obsługuje pełną gamę produktów i pomaga dokonać wyboru wg preferencji zakupowych zdefiniowanych w aplikacji mobilnej;
  • płatności – istnieje możliwość podłączenia karty płatniczej do aplikacji. Dzięki temu proces płatności jest zautomatyzowany i nieabsorbujący klienta. Dodatkowo, za pomocą kilku kliknięć, można złożyć zamówienie, które składaliśmy już wcześniej;
  • dedykowany system lojalnościowy – klienci automatycznie gromadzą punkty lojalnościowe i za pomocą aplikacji mają możliwość wymieniać je na produkty z kawiarni; aplikacja pełni także funkcję „karty lojalnościowej” dla zakupów offline, pozwalając użytkownikom na gromadzenie punktów za pomocą kodów QR.

Wszystkie z wyżej wymienionych funkcji sprawiają, że aplikacja jest przyjazna użytkownikowi. Jednak celem Green Gorilla było także poprawienie funkcji backoffice, które miałby wesprzeć samą firmę pod kątem operacyjnym. W tym celu, aplikacja wspiera również:

  • obsługę kont pracowników,
  • aktualizowanie cen produktów, ich opisów, dostępności,
  • zbieranie zamówień bezpośrednio spływających z aplikacji mobilnej,
  • naliczanie punktów lojalnościowych zbieranych poprzez zamówienia online i offilne.

Nauka płynąca z pracy nad aplikacją

Pomimo ogromnego zapotrzebowania na szybką transformację – zwłaszcza w obecnej sytuacji – nie ma miejsca na cięcia jakościowe. Green Gorilla jest tego najlepszym przykładem. Organizacja oczekiwała nowej aplikacji, ale ich potrzeby miały szereg różnych aspektów – zarówno sam biznes, jak i użytkownicy spodziewali się wielu funkcjonalności. Niewiele zatem można było pominąć ze zdefiniowanego MVP.

Oczywiście, żaden projekt nie zostanie wdrożony z dnia na dzień, ale dzięki doświadczonemu zespołowi możliwe jest przyspieszenie tego procesu bez kompromisów w zakresie jakości. Nasza wiedza na temat transformacji handlu oraz znajomość narzędzi pozwoliła nam skrócić ten proces do minimum – w szczególności przyspieszając sprint początkowy i fazę planowania.

Zdecydowanie, MVP to dopiero początek – produkt podstawowy, który zawiera wszystko, czego firma i jej klienci potrzebują do cyfrowej interakcji. Jednak przyszłe potrzeby mogą się zmienić – urosnąć lub pójść w całkiem innym kierunku – i dlatego należy utrzymać zdolność adaptacyjną.

Czy jesteś zainteresowany uruchomieniem podobnej aplikacji i wprowadzeniem swojego biznesu w nowoczesne kanały cyfrowe? Jeśli tak, skontaktuj się z nami i zobacz co możemy dla Ciebie zrobić!

unity

unity

Skontaktuj się z profesjonalnym doradcą IT

Napisz do nas

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych na zasadach określonych w polityce prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies we wskazanych w niej celach, w tym do profilowania, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce lub opuszczenie serwisu. więcej

Akceptuj