E-commerce w 2017 roku – czym żyła branża?

2017 - podsumowanie roku Unity
Grudzień to czas podsumowań, również tych branżowych. Najciekawsze wydarzenia, kampanie, sukecesy i porażki na rynku e-commerce w 2017 roku podsumowali niedawno dla Wirtulanemedia.pl oraz Nowymarketing.pl eksperci Unity – Tomasz Gutkowski, E-commerce Strategy Manager oraz Przemysław Pasek, E-commerce Business Developer. Czym według nich w tym roku żyła branża?

Najważniejszy sukces w e-commerce w 2017 roku

Tomasz Gutkowski

Sukcesem roku w polskim e-commerce jest dla mnie coraz większe zainteresowanie wdrożeniem platform B2B zarówno przez przedsiębiorstwa handlowe, jak i przemysłowo-produkcyjne. Co ciekawe, bardzo silnie postępuje konsumeryzacja rynku B2B, która wpływa na kształt i formę wdrażanych platform. W dużym stopniu wynika to z faktu, że zakupy w B2B wykonują ludzie, którzy doświadczenia zakupowe online wynoszą ze sklepów internetowych. Dlatego platformy B2B dostosowują sposób prezentacji towarów, dostępności, metod płatności i wysyłki do standardów znanych z B2C. Ta zmiana podejścia była bardzo widoczna w 2017 roku.

Sukcesem roku jest też niewątpliwie potężna dynamika wzrostu przychodów Alibaby, które w 2017 roku wynoszą niespełna 33 mld USD, co stanowi ponad 30% wzrost.

Przemysław Pasek

Pierwszy e-Oskar będzie nagrodą zbiorową dla wszystkich e-commerce’ów w Polsce za utrzymanie niesamowitego, prawie 20-procentowego tempa rozwoju branży detalicznej. Stawia to nas na europejskim podium i fakt, że mówimy już o prognozach rzędu 40 mld złotych na zamknięcie 2017 roku, sprawia, że należy koniecznie docenić rodzimy e-biznes.

Drugi e-Oskar, w dziedzinie technologii e-płatności, wręczam BLIKOWI za rekordowy przyrost wykonanych transakcji ok. 4 mln w 2016 wobec 7 mln w ciągu zaledwie dwóch pierwszych kwartałów 2017. Bowiem nie sztuką jest stworzyć innowację, ale sprawić aby osiągnęła sukces.

e-Oskar nr 3 dla eobuwie.pl za udaną ekspansję zagraniczną (choć samemu CCC w temacie sklepów stacjonarnych nie do końca się powiodło) oraz imponujący wzrost sprzedaży do ponad 400 mln złotych.

Największa porażka w e-commerce w 2017 roku

Tomasz Gutkowski

Największą porażką na naszym branżowym podwórku była próba regulacji e-rynku, który miał, zgodnie z nową ustawą zostać objęty zakazem handlu w niedzielę. Pomysł był absurdalny biorąc pod uwagę wirtualny charakter e-biznesu, nie wspominając już o odczuwalnym dysonansie spowodowanym polityczną ingerencją w wolny rynek. Przepisy, które wejdą w życie w przyszłym roku nie dotknęły ostatecznie e-sprzedawców, ciężko jednak powiedzieć czy to na pewno koniec zmian w tym zakresie.

Przemysław Pasek

No cóż… W menu każdej pizzerii znajdzie się jakaś pozycja z ananasem, więc nie inaczej jest w branży e-commerce.
Pierwszy e-ananas, za największą wpadkę w branży, dla CDP.pl za wysłanie komunikatu do Klientów dot. likwidacji e-półek (czyli de facto likwidacji dostępu do zakupionych produktów cyfrowych – książek, filmów, gier). Nie wnikam już w meritum – tj. czy był to błąd biznesowy, czy też jedynie wysłana błędna wiadomość mailowa – faktem jest, że niesmak pozostał.

W mojej opinii największa porażka w ujęciu globalnym to wyciek danych 50 mln klientów i 7 mln kierowców w Uber. O hakerskim ataku firma poinformowała rok po zdarzeniu deklarując, że wrażliwe dane nie trafiły w ręce hakerów, trudno jednak wierzyć w te zapewnienia. Stosowanie słabych zabezpieczeń baz danych w globalnej firmie budowanej na podstawie społecznego zaufania nie powinno w ogóle mieć miejsca.

Najważniejsze wydarzenie  w e-commerce w 2017 roku

Tomasz Gutkowski

Największym wydarzeniem na świecie, choć nie powiązanym bezpośrednio z e-commerce określiłbym szalony wzrost wartości bitcoina i ogromny rozwój rynku kryptowalut w ogóle. Duże zainteresowanie mediów, krytyczne opinie finansistów i zamieszanie wokół kwestii energetycznych przy generowaniu bitcoinów napędzają społeczność i rynek, a wartość samej waluty urosła w ciągu roku o 1860% z 1 tys. USD do ponad 15 tys. USD. Taka dynamika po prostu musi robić wrażenie!

Godna uwagi jest również ewolucja Black Friday, która stanowi już początek cyklu promocji rozciąganych w czasie do Black Monday, czy Black Weekend. Zaadaptowana kilka lat temu akcja promocyjna w krótkim czasie zyskała ogromne rzesze zwolenników wśród sieci sprzedaży, które notują w tym czasie często kilkadziesiąt razy większą liczbę zamówień powyżej średniej. Ważne jest to, że coraz większa liczba konsumentów korzysta z promocji, o czym świadczy ogromny ruch w sklepach internetowych, a nawet awarie związane z wydajnością w dużych serwisach e-commerce znanych marek.

Przemysław Pasek

Dla mnie? Wprowadzenie polskiego języka do aplikacji mobilnej Amazonu (wcześniej – w październiku 2016 – opublikowano polską wersję Amazon.de). Wiem, że niektórym może się to wydać trywialne… Niemniej osobiście jestem przekonany, że dzieli nas już tylko krok od prawdziwego pojedynku gigantów, jakiego w polskim e-commerce do tej pory jeszcze nie widzieliśmy. Pojedynku, który na ogół branży może mieć bardzo pobudzający wpływ, ale który z perspektywy Allegro będzie poczytywany jako duże zagrożenie. Stąd też zapewne obserwujemy w ostatnim czasie bardzo dynamiczny rozwój rodzimego marketplace’u, który szykuje się do wojny.

Najciekawsze trendy w e-commerce w 2017 roku

Tomasz Gutkowski

Dominującym trendem w Polsce jest wciąż omnichannel, co widać szczególnie w sieciach sprzedaży reprezentujących sektor retail w branżach takich jak: moda, elektronika, komputery, czy DIY. Pomimo tego, że przykłady wdrożenia tej strategii w kompletnym wymiarze można policzyć na palcach, to budujący jest fakt, że coraz więcej firm widzi już nieodwracalność przeobrażeń w zwyczajach zakupowych konsumentów. Rozumiejąc tę prawidłowość podejmują się przemodelowania architektury swoich systemów informatycznych, uspójniają politykę cenową we wszystkich kanałach i umożliwiają klientom wykonanie podobnych działań we wszystkich punktach styku (np. korzystanie z programu lojalnościowego, czy z karty podarunkowej, procesowanie zwrotów i reklamacji). Realizacja strategii omnichannel jest wieloetapowa i zwykle wymusza czasochłonne zmiany organizacyjne. Warto jednak zauważyć, że zmiany te są już realizowane przez niektóre sklepy, a dobrymi przykładami są np. RTV Euro AGD, czy Leroy Merlin.

W mojej ocenie wśród wiodących trendów na świecie wymienić trzeba marketing automation, gdzie obok gigantów i znanych dostawców usług (Oracle Eloqua, Emarsys) pojawia się coraz więcej graczy wprowadzających ulepszone algorytmy i mechanizmy machine learning. Jednocześnie coraz większy nacisk położony jest na umiejętności wykorzystania tych systemów i wykształcenie umiejętności prowadzenia skutecznych kampanii u specjalistów. W Polsce obserwujemy także duży rozwój MA, choćby w rosnącej dostępności coraz bardziej skutecznych narzędzi.

Przemysław Pasek

Chęć wypłynięcia rodzimych e-commerce’ów na zagraniczne wody, konieczność szybkiego rozwoju oferty, a także nieustanna pogoń za dostarczeniem e-klientom odpowiednich doświadczeń zakupowych sprawiły, że kwestie związane z prezentacją produktów na stronie nie są już drugorzędne. Koncepcja rich content, czyli publikacja rozbudowanych opisów w wielu językach oraz bogata galeria zdjęć czy filmów sprawiają, że Klienci chętniej podejmują decyzje o zakupie i czują się bezpieczniej. Dlatego też na polskim rynku coraz większą estymą cieszą się systemy klasy PIM (Product Information Managment), które wspierają proces tworzenia treści oraz w znacznym stopniu odciążają platformy e-commerce, a także dają znacznie większe możliwości magazynowania danych produktowych, od tych które dają systemy ERP. Z mojej perspektywy PIM’y stały się w tym roku już niemal tak samo istotne jak oprogramowanie ERP, czy CRM.

WebPush – komunikacja z Klientem to rzecz najważniejsza, a możliwość przesyłania krótkich, spersonalizowanych komunikatów w czasie rzeczywistym bezpośrednio na ekran użytkownika, to rzecz nieoceniona. Nie dziwne więc, że rozwiązanie przebojem wdarło się na rynek e-commerce i stało się stałym elementem strategii e-marketingowej, do optymalizacji którego powstało już teraz wiele narzędzi.

Najciekawsza kampania/akcja w e-commerce w 2017 roku

Tomasz Gutkowski

W 2017 moją szczególną uwagę przykuła kampania ALEO „Szef wszystkich szefów rozkazuje celebrytom”. Ciekawy koncept z wykorzystaniem wizerunku medialnych i kontrowersyjnych postaci, z dużą dawką humoru. Ta kampania jest ciekawa bo w swojej formie nawiązuje do konsumeryzacji B2B. Aleo jest platformą zakupową dla firm, a bezpośredni zwrot do widza pokazuje na indywidualne podejście do odbiorcy, który nie jest bliżej nieokreśloną firmą, ale osobą, która dla swojej firmy ma wykonać zakupy na Aleo. To praktyczne zastosowanie zasady H2H. Plus także za poczucie humoru.

Ciekawą i odważną akcją w Polsce była premiera Empik Marketplace. Z uwagą przyglądam się rozwojowi tej platformy, mając na względzie hegemonię Allegro i porażki innych platform marketplace szukających swojego miejsca na polskim e-rynku. Empik wybrał ciekawy model angażując innych sprzedawców, poszerzył przy tym swoją ofertę i w pewnym znaczeniu zaadaptował sprawdzony model sprzedaży realizowany przez Amazon. W krótkim czasie zyskuje coraz większą popularność.

Przemysław Pasek

Nie jest to może akcja biznesowa, ale w mojej ocenie kampania #metoo w internecie po raz kolejny udowodniła jak potężnym narzędziem są Social Media. Zajmując się branżą po prostu nie sposób przejść obok tego fenomenu obojętnie, bo przypomina ona nam, że obecnie każda osoba (a z naszej perspektywy klient/konsument) ma narzędzia do tego, aby wpłynąć na opinie całego świata (z naszej perspektywy – rynku).

Na koniec wyróżnienie za najlepszą kampanię w BlackFriday przyznaję OleOle – wzrost sprzedaży w tym okresie na poziomie prawie 80% (rok do roku, czy tam czarny piątunio do czarnego piątunia) oraz 700 składanych zamówień na godzinę.

 

PR&Marketing Manager w Grupie Unity. Od siedmiu lat związana promocją i marketingiem. Doświadczenie zdobywała w administracji publicznej, organizując i promując konferencje, targi oraz spotkania w ramach promocji gospodarczej oraz marketingu jednostki naukowej. Obecnie jest odpowiedzialna za PR i realizację projektów marketingowych Grupy Unity. Organizowała i promowała Kongres Dyrektorów E-commerce oraz Roadshow E-commerce w praktyce. Jest redaktorką naczelną magazynu Imagine. W wolnych chwilach szyje i fotografuje.

Pola oznaczone * są wymagane.

Świeża porcja tekstów z branży e-commerce i IT może już za chwilę trafić na Twoją pocztę!

ZAPISZ SIĘ NA NEWSLETTER

Napisz do nas

Potrzebujesz więcej informacji lub jesteś zainteresowany współpracą z nami? Chętnie odpowiemy na każde pytanie. Zapraszamy do kontaktu!
Pola oznaczone * są wymagane.