unity wiedza

Czas czytania: 3 minut

E-commerce dobry na wszystko? Niekoniecznie…

Oczywisty wydaje się fakt, że Internet to przyszłość biznesu opartego o usługi i sprzedaż. Czy jednak wszystkie branże mają jednakowe szanse rozwoju w sieci? Na jakich rynkach możemy upatrywać się największego potencjału dla e-commerce, w jakich sektorach na internetowy rozwój musimy jeszcze poczekać? Zapraszamy do lektury komentarza Zespołu Unity dla Rzeczpospolitej!


Jakie branże będą w kolejnych latach najprędzej i w największym stopniu przenosić się do Internetu? Co o tym zadecyduje?  

Zgodnie z oczekiwaniami współczesnych, stale podłączonych do Internetu klientów, coraz więcej branż widzi potencjał dla swojego rozwoju właśnie w tym obszarze. Ciągły wzrost sprzedaży internetowej już od przeszło 10 lat notuje branża retail (sprzedaż detaliczna), trend dotyczy przede wszystkim sprzedaży ubrań i elektroniki, ale również obuwia i wyposażenia gospodarstwa domowego. W wybranych segmentach sprzedaż przez Internet sięga nawet 20-30% sprzedaży ogółem, a managerowie e-commerce pracują nad wdrażaniem strategii omnichannel commerce, aby uspójnić obsługę klienta w różnych – internetowych i tradycyjnych – kanałach sprzedaży. 

Swoją szansę w polskim e-commerce chcą również wykorzystać sklepy meblowe, szczególnie te, które w swojej ofercie posiadają sprzęt do samodzielnego złożenia. Uruchomienie sklepu internetowego w Polsce zapowiedziała ostatnio IKEA. W tej branży liczy się szczególnie doskonałe przygotowanie logistyczne dotyczące obsługi poszczególnych procesów i zaplecza technologicznego. Integracja systemów IT, w tym systemów magazynowych, ERP czy WMS za pomocą np. szyny danych, stanowić będzie  podstawę sprawnego działania e-biznesu w tej branży. 

Internet to też szansa rozwoju dla firm sektora automotive. Już teraz mamy do czynienia ze zmianą modelu sprzedaży samochodów. Coraz więcej sprzedawców zarówno nowych, jak i używanych samochodów, decyduje się na inwestycję w uruchomienie e-commerce, a dla klientów sieć staje się punktem startowym procesu zakupowego, również w ramach zakupów flotowych. Coraz popularniejsze stają się w tym kontekście porównywarki cenowe. Światowe trendy to też budowanie cyfrowych samochodowych showroomów (Audi, Hyundai) oraz elektroniczne symulatory jazdy wykorzystywane np. przez Mercedesa. 

Firmy sektora usług takich jak telekomunikacja, dystrybucja prądu, czy branża finansowa (ubezpieczenia i kredyty) również coraz częściej wykorzystują nowe, dostępne dzięki działalności w Internecie narzędzia, aby angażować swoich klientów już na etapie selekcji i wyboru ofert. Internet coraz częściej ułatwia im również obsługę klienta w kolejnych, już bardziej formalnych, etapach. Dużą szansą jest tu możliwość wykorzystania big data dla personalizacji ofert. 

Które branże mają najmniejsze szanse na rozwój w e-commerce? Dlaczego? 

Branża FMCG nie będzie raczej notować wzrostów w obszarze sprzedaży internetowej. Niewielkiego przyspieszenia można się spodziewać jedynie w największych miastach. 

Na razie nie spodziewamy się również, aby w sprzedaż internetową miały w większym stopniu inwestować branże związane z przemysłem ciężkim. Górnictwo, produkcja przemysłowa czy paliwa mają jeszcze kilka lat aby przygotować się do cyfrowej rewolucji na zewnątrz. Wewnętrznie, korzystają już jednak z zaawansowanych systemów IT. 

Do rewolucji e-commerce przygotowuje się też powoli branża farmaceutyczna. Dziś e-apteki stanowią 1-2 % wartości tego rynku, jednocześnie mamy jedną z najwyższych ilości aptek stacjonarnych na jednego mieszkańca. Możemy przypuszczać, że większa sprzedaż leków przez Internet nieco zmieni znany z naszego rynkowego podwórka schemat. 

Komentarz pojawił się we fragmentach w Rzeczpospolitej (5 września 2016 r.) 

unity

unity

Skontaktuj się z profesjonalnym doradcą IT

Napisz do nas

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych na zasadach określonych w polityce prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies we wskazanych w niej celach, w tym do profilowania, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce lub opuszczenie serwisu. więcej

Akceptuj