E-commerce 2018 – czeka nas rewolucja czy tylko ewolucja? Prognozujemy!

Prognoza e-commerce - Grupa Unity
Niedawno podsumowywaliśmy rok 2017, teraz przyszedł czas na noworoczne przepowiednie. Co przyniosą nam kolejne miesiące i czy rok 2018 minie pod znakiem rewolucji, czy jedynie ewolucji już istniejących trendów i rozwiązań, prognozują eksperci Unity – Tomasz Gutkowski i Przemysław Pasek.

PIM, marketing automation i machine learning – Tomasz Gutkowski, E-commerce Strategy Manager

Rok 2018 to dla branży e-commerce przede wszystkim adaptacja do nowych wytycznych UE dotyczących przetwarzania danych osobowych, czyli RODO. To także dalszy postęp wdrażania kolejnych elementów strategii omnichannel w polskich sieciach. Warto zauważyć, że już teraz coraz więcej firm uświadamia sobie konieczność centralizowania informacji o produktach przy wykorzystaniu systemów klasy PIM (Product Information Management), dlatego w 2018 roku przewiduję jeszcze większe zainteresowanie rozwojem architektury systemów dużych organizacji pod tym kątem.

Z pewnością będziemy świadkami szybkiego postępu wykorzystania marketing automation (coraz lepsza kadra i technologia) zwłaszcza, że na polskim rynku funkcjonują już nie tylko SalesManago, ale także edrone, Exponea i inne rozwiązania. Na świecie z kolei nastąpi postęp w zakresie rozwoju sztucznej inteligencji i machine learning. Będziemy świadkami efektywnego wprzęgania tych technologii w funkcjonalności platform e-commerce.

RODO i data huby – Przemysław Pasek, eCommerce Business Developer

W 2018 roku warto poświęcić więcej uwagi zarządzaniu danymi pod kątem obecnej rewolucji Big Data. Obecnie szacuje się, że firmy na świecie wykorzystują mniej niż 10% gromadzonych danych, które mogłyby posłużyć do usprawniania działań przedsiębiorstw na różnych polach. Ta świadomość sytuacji stwarza ogromne pole dla rozwoju narzędzi analitycznych oraz magazynowania danych. Osobiście więc uważam, że kolejne 2-3 lata będą dla rozwoju tej gałęzi e-biznesu bardzo istotne.

Największym branżowym wyzwaniem będzie natomiast zdecydowanie RODO. Zaostrzenie przepisów oraz większa kontrola ich przestrzegania sprawią, że firmy – zwłaszcza duże marki – nie będą mogły sobie już pozwolić na zaniedbania.

Kolejnym wyzwaniem dla sklepów internetowych jest fakt, iż formuła walki cenowej całkowicie się wyczerpała – ostatnie lata były w tym segmencie wyniszczające dla wielu retailer’ów. Dlatego też działy marketingu i e-commerce będą upatrywały możliwości wzrostu sprzedaży w dostarczeniu unikalnego value proposition dla Klienta oraz utrzymywaniu jego lojalności. To oznacza więcej personalizacji, więcej omnichannel experience, więcej pracy działów analitycznych i poszukiwaniu błękitnego oceanu.

Analizując trendy już wiemy, że ponad 60% danych, które firmy mają wykorzystywać do swoich analiz ma pochodzić z zewnętrznych baz. Wielu managerów również wskazuje jako podstawowy problem z zarządzaniem biznesem konieczność korzystania z danych udostępnianych przez wiele różnych narzędzi. Rozwiązaniem tego typu bolączek mają być DATA HUBY umożliwiające, za pośrednictwem jednego interfejsu, zarządzanie wieloma bazami danych, przygotowania ścieżek analitycznych, a także przesuwanie zasobów do innych źródeł. Największy światowy dostawca narzędzi dla biznesu – SAP zaprezentował już swoje rozwiązania i wydaje się ono wzbudzać ogromne zainteresowanie rynku – ma być ponoć wykorzystane również w sieci amerykańskich szpitali w celu zapewnienia lekarzom szybszego dostępu do informacji o pacjencie.

Innym znaczącym trendem będzie Headless Commerce. Rozwój omnichannel experience spowodował konieczność zbudowania nowej idei architektury systemów IT wspierających sprzedaż. Tam gdzie kiedyś rozwiązania upatrywano w budowie potężnych rozwiązań klasy ERP, odpowiadających za całą logikę biznesową i bezpośrednio zintegrowanych z wieloma aplikacjami, napotkano problemy związane z wydajnością podobnych oraz mnogością interfejsów w ramach integracji. Takie podejście mnożyło również ryzyko awarii i utraty cennych danych. Obecnie więc nową nadzieją IT są Szyny Danych umożliwiające połączenie sieci niezależnych aplikacji przy wykorzystaniu wielu webservice’ów w jeden wydajny, sprawnie działający ekosystem. Już w tym roku widzimy znaczny wzrost zainteresowania technologią ESB, sądzę, że w kolejnych kilku latach będzie on przyrastał.

Przeczytaj wypowidzi naszych ekspertów dla Wirtulanemedia.pl i Nowymarketing.pl.

Adeptka digital marketingu i service designu, podążająca ścieżką human-centered approach. Jako Marketing Manager w Grupie Unity, odpowiada za tworzenie i wdrażania strategii marketingowej oraz koordynację projektów kreatywnych. Ukończyła studia magisterskie na Uniwersytecie Wrocławskim (kierunek Marketing Polityczny) oraz Uniwersytecie Ekonomicznym (kierunek Komunikacja Marketingowa), a także studia podyplomowe z Projektowania Usług na SWPS.

Napisz do nas

Potrzebujesz więcej informacji lub jesteś zainteresowany współpracą z nami? Chętnie odpowiemy na każde pytanie. Zapraszamy do kontaktu!
Pola oznaczone * są wymagane.