unity wiedza

Czas czytania: 5 minut

Co było wydarzeniem roku 2018 i jakie są prognozy na rok 2019?

Każdy rok przynosi wiele zmian, zwłaszcza jeśli chodzi o tak dynamicznie rozwijające się obszary jak marketing internetowy i e-commerce.  Które z branżowych wydarzeń można uznać za najbardziej znaczące? Czego możemy się spodziewać w roku 2019?  Nasi eksperci udzielili odpowiedzi na te pytania na łamach portalu wirtualnemedia.pl, a my zapraszamy do lektury ich fragmentów.


Przemysław Pasek, E-commerce Business Developer, podsumowuje marketing internetowy w roku 2018: 

Wydarzenia w Polsce i na świecie

Warto zauważyć, że fotel lidera na rynku globalnego rynku e-commerce został przejęty przez Chiny, które wskoczyły nań wykorzystując wyjście USA na papierosa (zapewne w odwecie za akcje w ONZ w latach 50-tych). Wedle raportu Ecommerce & Digital Ecosystem Management firmy PlanetRetail RNG, podczas gdy w latach 2018-2022 internetowa sprzedaż detaliczna w USA wzrośnie o 269 mld USD, to w tym samym okresie Chiny wygenerują kosmiczny wzrost na poziomie 666 mld USD. Dla porównania prognozy dot. polskiego rynku B2C (nr 13 na liście) zakładają wzrost na poziomie 6 mld USD.  

Dlaczego to jest istotne z perspektywy e-marketingu? Otóż chiński rynek bazuje w dużym stopniu na m-commerce, czyli sprzedaży za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Trend szybkiego wzrostu m-commerce jest widoczny również w Polsce – wg Global Payments Reports 2017 do końca 2019 roku sprzedaż w kanale mobile ma charakteryzować się ponad 400% poziomem wzrostu (desktop urośnie w tym czasie o „marne” 12%). Tym samym potwierdza się konieczność szukania interakcji z Klientem za pośrednictwem smartfonów – np. dynamicznych notyfikacji, komunikatorów (kontakt za pośrednictwem WhatsApp’a uruchomiło niedawno chociażby Allegro) oraz innowacyjnych wartości dla klienta (np. w kontekście wbudowanej kamery i VR w celu zwizualizowania nowej kanapy we własnym salonie). 

Prognoza na rok 2019 

Jak już wspomniałem, mnoży się ilość połączeń międzysystemowych oraz ilość baz danych i contentu, który trzeba personalizować względem kanałów komunikacji (wersjonowanie). Dlatego na rynku zaczynamy dostrzegać rozwiązania usprawniające zarządzanie treścią (np. Product Information Manager – Pimberly, Pimcore, Akeneo) oraz danymi Klientów (Customer Intelligence). W tym drugim kierunku podążyło już wiele platform Marketing Automation – chociażby Emarsys czy UseInsider starają się umożliwić segmentację użytkowników z jak największą precyzją śledząc ich zachowania na stronie i poza nią. Sądzę, że te obszary będą nadal mocno się rozwijać w ciągu najbliższych kilku lat.  

Nawiązując ponownie do mobile’u – światowe trendy jasno pokazują, że motorem napędowym do rozwoju sprzedaży internetowej jest i będzie m-commerce (udział urządzeń mobilnych w procesach zakupowych stale się zwiększa). Do tego smartfon jest urządzeniem stricte osobistym, dlatego ułatwia zbudowanie trwalszej relacji z konsumentem. Kto tego nie dostrzeże w porę może popełnić błąd analogiczny do Toys „R” Us, które na początku epoki digitalizacji zrezygnowało z własnego kanału e-commerce na rzecz sprzedaży poprzez Amazona – skutków nie trzeba chyba przypominać. 

A rynek internetowej sprzedaży i e-marketingu? Zdaniem analityków będziemy cieszyć się dobrą koniunkturą jeszcze aż do 2025 roku, także wszyscy na razie możemy spać spokojnie. Choć nigdy w historii ekonomii nie było tak, aby po hossie nie pojawiła się recesja, więc warto się już powoli przygotowywać i optymalizować wewnętrzne procesy tak, aby w razie zmniejszenia popytu nadal pozostać konkurencyjnym.

 

Tomasz Gutkowski, E-commerce Strategy Manager, o rynku e-commerce w 2018:  

Wydarzenie roku  

Polska: Wydarzeniem roku jest na pewno wdrożenie RODO, które wprowadziło sporo zamieszania w interpretacji nowych przepisów. Regulacja spowodowała wiele zmian w podejściu do polityki prywatności, wymusiła na właścicielach sklepów zmodyfikowanie niektórych funkcji informacyjnych, wprowadziła nowe procedury, które raczej nie zostały pozytywnie przyjęte. Jak to z nowymi przepisami bywa, właściwa interpretacja nie do końca jasnych zapisów zostanie określona na podstawie pierwszych wyroków sądowych. Oby było ich jak najmniej. 

Niewątpliwie jednym z największych wydarzeń mijającego roku na świecie było wykupienie Magento przez Adobe w maju 2018 za kwotę 1,68 mld USD. Ten ruch wywołał wiele spekulacji dotyczących dalszych losów wersji open-source. Adobe znane jest z umiejętnej komercjalizacji własnych produktów, dlatego niektóre z prognoz wskazują na zamknięcie darmowej wersji i rozwój wersji Commerce szczególnie w wydaniu Cloud. Magento posiada znaczny udział globalnego rynku platform e-commerce. W Polsce również jest bardzo popularnym rozwiązaniem. 

Prognoza na rok 2019 

Polska: Według rynkowych badań, Polacy są jedną z najbardziej podatnych na promocje grup. Kupujemy przede wszystkim, wówczas, gdy wiemy, że obniżka jest naprawdę duża. Dlatego też Black Friday czy kiermasze (np. kiermasz w Wittchen) cieszyć się będą jeszcze większą popularnością. Kto wie, czy znaczna część kupujących nie będzie wstrzymywać się z zakupami czekając na moment największych okazji? 

Polacy coraz więcej kupują w zagranicznych sklepach, wydaje mi się, że ten trend będzie podtrzymywany. Postępować będzie konsumeryzacja B2B. Coraz więcej firm będzie także dążyć do digitalizacji przejawiającej się m.in. wdrażaniem systemów PIM służących do zarządzania informacjami produktowymi. 

Świat: Nieprzerwana ekspansja Chin na rynki europejskie. Według doniesień w Polsce ma ruszyć budowa gigantycznego centrum logistycznego obsługującego kilka krajów. W kwestii trendów na 2019, zauważalne już są działania związane ze sztuczną inteligencją, a szczególnie wykorzystanie mowy. Myślę, że w 2019 coraz częściej klienci będą mówić do swoich urządzeń zamawiając produkty zamiast je wyklikiwać. Jestem pewny, że w 2019 ponownie znacząco zwiększy się udział mobile w dokonywanych transakcjach. Niewykluczone, że będziemy świadkami premiery nowej formy lub kanału płatności.

 

Podsumowania opublikowane w serwisie wirtualnemedia.pl: 
  1. Co wydarzyło się w marketingu internetowym w roku 2018? Co przyniesie rok 2019? 
  2. E-commerce: Co wydarzyło się w 2018 roku, jaki będzie 2019 rok? 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych osobowych na zasadach określonych w polityce prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies we wskazanych w niej celach, w tym do profilowania, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce lub opuszczenie serwisu. więcej

Akceptuj