Co się zmieniło w braży e-commerce w 2016 roku? Jak przygotować się na wyzwania 2017? Najważenisze zmiany, nowe trendy, wydarzenia i kampanie podsumowuje Krzysztof Murzyn, Omnichannel Strategy Lead w Grupie Unity w wypowiedzi dla Nowego Marketingu.


Najważniejszy sukces 2016

W e-commerce największy sukces to bezsprzecznie sprzedaż Allegro i Ceneo przez Naspers. Takiej wartości transakcji polski Internet jeszcze nie widział. Od samego początku wydarzenie wzbudzało duże emocje, a według ówczesnych spekulacji w kolejce po zakup mogli ustawiać się nawet tacy giganci, jak Amazon czy Alibaba. Ostatecznie wartość transakcji wyniosła 3,25 miliarda dolarów, a jednym z kryteriów wyceny był okrągły 1000 złotych za jednego polskiego klienta. Wow!

Największa porażka 2016

Sporo zamieszania wywołały plany zmian w systemie podatków, rozliczeń i kontroli sprzedaży stacjonarnej, niestety nie bez konsekwencji dla e-sprzedaży. Suweren komplikuje prawo i powoduje, że przedsiębiorcy boją się inwestować, bo sytuacja jest na tyle niestabilna, że ciężko przewidzieć co będzie dalej. Dawno chyba nie mieliśmy tak kiepskiego klimatu inwestycyjnego.

Najważniejsza zmiana w 2016

Najważniejsza zmiana to moim zdaniem rozwój płatności mobilnych oraz fenomen BLIK-a. Smartfony z narzędzia stają się partnerem codziennych transakcji. Nikt już nie stara się tego podważyć. Rok 2016 w e-commerce - Grupa Unity

Najważniejsze wydarzenie w 2016

Kongres Dyrektorów E-commerce – Beyond channels, w drodze ku efektywności sprzedaży. Tegoroczna edycja wydarzenia poświęcona cyfrowej transformacji przedsiębiorstw oraz kompleksowej strategii omnichannel commerce, przyciągnęła ponad 120 uczestników i aż 30 znamienitych prelegentów z całej Europy. Niewiele jest branżowych wydarzeń, których organizatorzy tak bardzo dbają o merytorykę i komfort gości! Kongres ma już trzy lata, z każdą edycją poziom wydarzenia jest wyższy, a w agendzie coraz więcej światowej sławy ekspertów.

Najciekawsze trendy w 2016

Kolejny rok mobile? Tak i tym razem to nie tylko pusty frazes. W tym roku zarówno największe sieci sprzedaży, jak i mniejsi gracze podeszli do tego tematu znacznie bardziej świadomie i z większą rozwagą. RWD, użyteczność, komunikacja, sporo w tym roku w tych tematach zostało zrobione. Znacznie więcej polskie sieci inwestowały też w mobilną reklamę, co jest odzwierciedleniem światowego trendu.

Ale rok 2016 to też zdecydowanie rok mediów społecznościowych. Facebook stał się jeszcze bardziej przyjazny sprzedaży, daje możliwość założenia sklepu w ramach portalu, tagowania produktów na udostępnionych zdjęciach oraz wykorzystania zupełnie nowych form reklam i ich targetowania, również na Instagramie. Sklepy coraz chętniej wykorzystują w komunikacji z klientami video, ostatnio najnowszą konkurencję Snapchata w postaci Instagram Stories.

Dużo się dzieje też w zakresie marketing automation. Look alike i programmatic buying to już nie tylko próby wykorzystania big data, ale właściwie must have.

Najtrudniejsze wyzwania w 2016

Myślę, że najtrudniejsze wyzwania minionego roku to z jednej strony te związane ze zmianami w prawie, na które rynek właściwie nie miał wpływu, z drugiej te od sytuacji rynkowej bardzo zależne, w tym wzrost transakcji w mobile, wywindowanie oczekiwań klientów, oraz galopująca wręcz konkurencja, związana między innymi z rosnącą popularnością zakupów na platformach typu Amazon czy Zalando.

Najciekawsza kampania/akcja 2016

Tym razem przewrotnie wybieram kampanię branży jedynie pośrednio, choć nieodłącznie związanej z e-commerce. Typuję bank ING i kampanię „Moje, zmienia wszystko”. Prostota i niby oczywista oczywistość. Trafia jednak w samo sedno, niezależnie od tego czy chodzi o codzienne życie, czy o ekstrawaganckie decyzje, takie jak kupno łódki, hodowlę pszczół, wyprawę do Katmandu czy niebotycznych rozmiarów mural. ING robi to dobrze.

Ocena obecnej kondycji branży

3+ z tendencją na 4, wciąż mamy wiele do zrobienia, szczególnie w zakresie współpracy pomiędzy kanałami sprzedaży oraz spójności w ramach organizacji. Analizując rynek często zauważam znaczące bariery budowane przez lata w ramach struktur organizacyjnych. Osobna decyzyjność, osobne budżety, osobne bazy danych o klientach w poszczególnych działach to przeszkody, które nie pozwalają organizacjom zwinnie dostosowywać się do wymogów dzisiejszego rynku, a przede wszystkim dzisiejszych, bardzo wymagających klientów. Detaliści potrzebują więc świeżego, spojrzenia i często ingerencji w modele biznesowe, szczególnie w kontekście integracji działania poszczególnych działów, będących odzwierciedleniem kanałów sprzedaży, spójnego podejścia do zarządzania oraz porządków w administracji danymi klientów i produktów.

Jakie zmiany czekają nas w 2017

Niestabilność polityki, gospodarki i częste zapowiedzi zmian w prawie, również podatkowym nie są dobrą wróżbą dla przedsiębiorców na przyszły rok i zapewne przyniosą spore wahania, również w świecie e-commerce.

A z pozytywów? Coraz intensywniejsze i bardziej trafne wykorzystanie personalizacji we wszystkich kanałach sprzedaży i komunikacji oraz inwestycje w sztuczną inteligencję, która już teraz powoli zadomawia się w systemach wspomagających e-commerce.

Jakie wyzwania czekają nas w 2017

Największe wyzwanie i jednocześnie coś, czego już nie można pominąć w planowaniu działań w e-commerce na przyszły rok to przemyślana strategia i wybór narzędzi do zarządzania wiedzą o produktach we wszystkich kanałach. Niestety wysłużone, wieloletnie już systemy ERP posiadane przez sieci, często nie są w stanie podołać współczesnym wymaganiom nowoczesnych platform sprzedażowych omnichannel friendly. Aby realizować podstawowe usługi, których oczekują wielokanałowi klienci, takie jak click and collect czy obsługa zwrotów i wymian towaru zakupionego przez Internet, w sklepach stacjonarnych potrzebny jest solidny product information management poparty odpowiednimi systemami IT.

Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017

E-commerce rośnie z zawrotna prędkością, a konkurencja na rynku, szczególnie fashion powoduje znaczny drenaż cen. 2017 będzie więc rokiem jeszcze bardziej intensywnej mobilizacji sił i inwestycji w automatyzację procesów oraz marketing.

Kolejni gracze, do tej pory niewykorzystujący potencjału Internetu zaczną otwierać się na ten rynek. Mam tu na myśli szczególnie branżę meblową, nie tylko DIY.

Krzysztof Murzyn

Krzysztof Murzyn

W branży interaktywnej działa od 2003 roku. Zwolennik szerokiego spojrzenia na organizację, jej odbiorców i metody automatyzacji procesów biznesowych. Ekspert w zakresie internetowych systemów wymiany informacji i komunikacji e-marketingowej. Doradza kluczowym Klientom Grupy Unity w zakresie tworzenia kompleksowych strategii w sieci.